Generelle spørgsmål

Jeg er nødt til at afbryde midt i et spørgeskema og vende tilbage senere. Hvad gør jeg?

På de fleste sider kan du klikke på ‘Log ud’ og herefter angive at du vil udfylde resten af skemaet senere.

Næste gang du logger på, får du automatisk adgang til skemaet igen. Det gælder dog ikke, hvis tidsfristen for udfyldelse af skemaet er overskredet.

Jeg ønsker ikke længere at deltage i projektet. Hvad gør jeg?

Du kan udmelde dig ved at logge ind og klikke på “Ønsker ikke længere at deltage” nederst til højre.

Hvordan ændrer jeg i mine personlige oplysninger (navn og e-mail)?

Du kan ændre i de personlige oplysninger ved at logge ind og klikke på “Rediger oplysninger”.

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke ønsker at svare på et eller flere spørgsmål?

Det vil være bedst for undersøgelsen hvis alle spørgsmål besvares, men det er meget få spørgsmål du skal svare på for at kunne komme videre i spørgeskemaet.

Hvorfor kan jeg ikke deltage?

Af hensyn til at etablere en ensartet gruppe deltagere i projektet, er vi desværre nødt til at fravælge nogle kvinder og mænd. Hvis du har fået at vide, at du ikke kan deltage i undersøgelsen, kan det derfor skyldes:

  • At du/din partner er i fertilitetsbehandling
  • At du forsat bruger prævention
  • At du ikke er i et fast forhold
Kan jeg deltage i undersøgelsen, selv om min partner ikke ønsker at deltage?

Ja, det kan du godt.

Jeg er blevet gravid - hvad nu?

Næste gang du bliver bedt om at udfylde et spørgeskema, svarer du “ja” til spørgsmålet om, hvorvidt du er gravid, hvis det stadig er tilfældet. Dernæst vil du få stillet nogle spørgsmål om graviditeten, hvorefter din deltagelse i SnartForældre.dk afsluttes. Hvis du skulle være så uheldig at blive gravid og derefter abortere, bedes du svare “nej” til spørgsmålet om, hvorvidt du er gravid. Du vil dernæst kunne angive, at du har haft en abort og fortsætter derefter i undersøgelsen som hidtil.

Spørgsmål vedr. SnartForældre.dk/Søvn

Jeg ønsker ikke længere at deltage i SnartForældre.dk/Søvn. Hvad gør jeg?

Når du er logget ind på hjemmesiden, kan du selv melde dig ud af SnartForældre.dk/Søvn ved at klikke på knappen ‘Ønsker ikke længere at deltage’.

Jeg er logget ud af Din søvn-appen. Hvordan logger jeg ind igen?

Log først ind på hjemmesiden www.snartforældre.dk og klik på ’Hent kodeord’. Så kan du se både den email-adresse, som er dit brugernavn, samt den aktuelle adgangskode. Af sikkerhedshensyn ændrer koden sig. Derfor skal du hente en kode frem igen, næste gang du logger ind i Din søvn-appen på mobilen.

Jeg har glemt at udfylde søvndagbogen en eller flere dage. Hvad gør jeg?

Du skal bare udfylde dagbogen for i dag. Det er bedst, hvis søvndagbogen udfyldes 7 dage i træk, men det gør ikke noget, hvis du kommer til at springe nogle dage over.

Jeg glemte at udfylde søvndagbogen, da jeg stod op. Hvad gør jeg?

Du kan bare udfylde dagbogen nu. Det er bedst, hvis du udfylder dagbogen lige efter du er vågnet, hvor du bedst kan huske, hvordan du har sovet, men det gør ikke noget, hvis det bliver senere på dagen en gang eller to.

Jeg skal i gang med en ny runde søvndagbøger. Hvorfor skal jeg svare på spørgsmålene om søvnproblemer igen?

Forskningsresultaterne bliver bedst, hvis vi ved, om dit søvnmønster har ændret sig over tid. Derfor vil vi gerne vide, om du selv har bemærket nogen ændringer.

Jeg får ikke nogen notifikationer på min mobil, om at jeg skal huske at udfylde søvndagbogen. Hvad gør jeg?

Hvis du inde i appen har valgt et tidspunkt for notifikationer for hver ugedag, så skal du gå ind i indstillinger på din mobil og give tilladelse til, at Din søvn-appen må sende notifikationer.

Bemærk at du ikke modtager notifikationer, hvis du er logget ud af appen.

Jeg har udfyldt søvndagbogen i syv dage. Hvorfor får jeg stadig notifikationer på min mobiltelefon?

Vi kan ikke programmere notifikationerne til at stoppe, når der er udfyldt syv søvndagbøger. Desuden kan vi ikke vide, om du har lyst til at fortsætte med at udfylde dagbogen og derfor gerne fortsat vil have notifikationer.

Hvis du ikke ønsker at modtage flere notifikationer, kan du slå dem fra i appen ved at klikke på det lille klokke-symbol.

Spørgsmål vedr. SnartForældre.dk/Aktivitet

Hvorfor skal jeg mundtligt informeres om projektet?

For at beskytte forsøgspersoners rettigheder er det et lovkrav, at vi skal kontakte interesserede deltagere og give mundtlig information om deltagelse i projektet. Det giver dig også mulighed for at stille os eventuelle spørgsmål.

Vil du vide mere om at deltage i et sundhedsvidenskabeligt forsøg, kan du læse pjecen ”Før du beslutter dig”.

Jeg ønsker alligevel ikke at deltage i undersøgelsen om fysisk aktivitet. Hvad gør jeg?

Hvis du ønsker at stoppe din deltagelse, før undersøgelsen er slut, skal du selv udmelde dig på Min side på www.snartforældre.dk. Vi vil gerne bede dig returnere uret enten med post eller fysisk på vores adresse. Kontakt os på mail for at få en returneringslabel.

Er det nødvendigt at bruge uret hver dag?

For at vi får de mest korrekte informationer, er det vigtigt, at du bærer uret hver dag – også om natten (hvis det ikke går ud over din søvn). Uret tåler vand, men du må gerne tage det af, når du skal i bad.

Må jeg bruge det aktivitetsur jeg har i forvejen, i stedet for det I har sendt?

Du må ikke bruge det aktivitetsur du har i forvejen, heller ikke hvis du har samme slags ur. For at kunne deltage i undersøgelsen, er det vigtigt at du bruger det ur, vi har sendt, for at vi får så ensartet data som muligt blandt alle deltagere.

Jeg har et aktivitetsur i forvejen. Må jeg bruge det samtidig med det ur I har sendt til mig?

Hvis du har et aktivitetsur i forvejen, må du gerne bruge det samtidig. Det må dog ikke være koblet op til appen fra Fitrockr, og du må ikke have Garmin Connect-appen installeret på din telefon, da det kan forstyrre indsamlingen af data i Fitrockr-appen.

Må jeg bruge Garmin Connect samtidig/i stedet for Fitrockr?

Nej, du må ikke koble uret til Garmin Connect-appen. Garmin Connect-appen må ikke være installeret på din telefon under deltagelse i undersøgelsen, da det kan forstyrre indsamlingen af data i Fitrockr-appen.

Jeg har problemer med at logge på appen fra Fitrockr. Hvad gør jeg?

Prøv følgende forslag, hvis du har problemer med at logge på appen, eller hvis du oplever problemer med at forbinde uret og appen:

  • Hvis du bliver spurgt, om du vil tillade at oprette forbindelse til enheder, så vælg ’’tillad’’
  • Sørg for at Garmin Connect-appen ikke er installeret på din telefon
  • Prøv at lukke appen helt og åbn så igen
  • Prøv at slukke uret på følgende måde:
  1. Tryk på knappen
  2. Stryg på skærmen til ”Indstillinger”
  3. Stryg på skærmen til ”System”
  4. Stryg på skærmen til ”Sluk”
  • Forsøg at sætte uret til opladeren – også selvom det er ladet fuldt op
Skal jeg synkroniserer uret og appen hver dag?

For at sikre, at vi får alle informationer, er det vigtigt, at du husker at synkronisere mindst hver anden dag og allerhelst hver dag. Jo oftere, du synkroniserer, jo hurtigere går synkroniseringen og jo længere batterilevetid er der på uret.

Jeg har problemer med at synkronisere. Hvad gør jeg?

Gør følgende hvis  appen ikke synkroniserer ordentligt:

  • Tag uret af
  • Luk appen
  • Åbn appen igen
  • Synkronisér på ny imens du ikke har uret på

Nogle gange skal du synkronisere flere gange, før appen har gjort det korrekt

  • Tjek om der er synkroniseret korrekt ved at kigge på datoen for seneste synkronisering

Hvis du oplever, at datoen for synkronisering ikke er opdateret, selvom synkroniseringen forløb problemfrit:

  • Luk appen og åbn igen
  • Synkroniser eventuelt igen.
Hvorfor viser appen ikke samme data som uret?

Du kan forsøge følgende:

  • Synkronisér på ny
  • Prøv at lukke appen helt og åbn så igen

Hvis intet virker, så tryk på ”Send fejlfindingsoplysninger” som findes ved at klikke på de tre prikker i øverste højre hjørne. Fitrockr vil få besked om, at du oplever problemer og forsøge at løse det. Fortsæt med at gå med uret og forsøg at synkronisere igen senere.

Min deltagelse i undersøgelsen er slut. Hvad gør jeg med uret?

Når din deltagelse i SnartForældre.dk/Aktivitet er slut, må du beholde uret til privat brug. Du bedes åbne Fitrockr-appen en sidste gang og synkronisere dine data fra uret. Når det er gjort, kan du logge ud af appen og afinstallere den. Hvis du gerne vil fortsætte med at bruge uret , skal du hente Garmin Connect-appen på din telefon. Du nulstiller uret under indstillinger, og herefter kan du følge vejledningen i Garmin-Connect appen.

Min deltagelse i undersøgelsen er slut. Indsamler I fortsat data?

Dataindsamlingen stopper, så snart du er logget ud af Fitrockr-appen. Når din deltagelse i SnartForældre.dk/Aktivitet er slut, bedes du åbne Fitrockr-appen en sidste gang og synkronisere dine data fra uret. Når det er gjort, skal du logge ud af appen og afinstallere den.

Skal jeg stadig besvare spørgsmålene om fysisk aktivitet i de opfølgende spørgeskemaer?

Ja, du bedes besvare alle spørgsmål i de opfølgende spørgeskemaer, uanset om du er med i delprojekter eller ej.

Spørgsmål vedr. SnartForældre.dk/Sædkvalitet

Hvad er Trak?

TrakTM er et FDA-godkendt (U.S. Food and Drug Administration) diagnostik test kit, der giver mulighed for at teste sædkvaliteten hjemme. Det indeholder det udstyr, der kræves for at gennemføre en test, og man undgår dermed forsendelse af sædprøven til et laboratorium.
TrakTM er designet og udviklet af Sandstone Diagnostics i Livermore Valley, Californien.

Hvor lang tid tager det at lave testen?

Du skal regne med, at det tager ca. 1 time at gennemføre testen, inklusiv ventetid.

Jeg vil gerne kontaktes og modtage mundtlig information om projektet, hvornår bliver jeg kontaktet?

Vi kontakter dig hurtigst muligt i et af de tidsrum, som du har angivet på hjemmesiden.

Hvornår kan jeg kontakte jer for blive mundtligt informeret om projektet?

Du kan ringe til os på 2778 2816 mellem kl. 9 og 15 på hverdage.

Hvorfor skal jeg mundtligt informeres om projektet?

For at beskytte forsøgspersoners rettigheder er det et lovkrav, at vi skal kontakte interesserede deltagere og give mundtlig information om deltagelse i projektet.

Vil du vide mere om at deltage i et sundhedsvidenskabeligt forsøg, kan du læse pjecen ”Før du beslutter dig”.

Jeg ønsker alligevel ikke at deltage i projektet om sædkvalitet. Hvad gør jeg?

Du kan udmelde dig via følgende link:

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke har modtaget min pakke efter 4 dage?

Har du ikke modtaget den tilsendte pakke efter 4 dage, bør du kontakte os på info@snartforaeldre.dk.

Må sædprøven tages i forbindelse med samleje, brug af glidecreme eller kondom?

Nej, du bør ikke bruge glidecreme, kondom eller samleje, når du tager prøven.

Jeg fik ikke indsamlet en fuld sædprøve, gør det noget?

Hvis du ikke fik indsamlet en fuld sædprøve i bægeret, kan dine testresultater blive upræcise. Smid da bæger og låg ud.

Du bør lave en ny sædprøve inden for to til syv dage ved at bruge det andet prøvesæt i kassen. Du bedes kontakte os på info@snartforaeldre.dk, hvis du mangler udstyr til at foretage næste test.

Må jeg genbruge pipetterne?

Pipetterne er beregnet til engangsbrug og må derfor ikke genbruges. Hvis du får brug for en ny pipette, kan du finde en ekstra pipette i de små poser.

Er det ligegyldigt, hvor meget sæd jeg overfører til propellen med pipetten?

Nej, pipetten er beregnet til at dosere en bestemt mængde sæd til propellen. Der må kun overføres en fuld pipette pr. propel.

Hvad gør jeg, hvis sædprøven efter 30 minutter forsat er for tyktflydende til at kunne opsamles med en pipette?

Opsamlingsbægeret er specialbehandlet med et enzym (Chymotrypsin), som reducerer sædens viskositet. De fleste sædprøver kan opsamles med pipetter ca. 30 minutter efter sædprøven er indsamlet. Hvis det ikke er tilfældet, kom da låg på bægeret og roter bægeret igen. Lad derefter bægeret stå lidt længere. Det er acceptabelt at lade bægeret stå i op til to timer inden testen udføres.

Hvis sædprøven efter to timer fortsat er for tyktflydende, skal den smides ud, og du bør lave en ny sædprøve inden for to til syv dage. Du bedes kontakte os på info@snartforaeldre.dk, hvis du mangler udstyr til at foretage næste test.

Hvad gør jeg, hvis propellen ikke viser en hvid søjle?

Hvis propellen ikke viser en hvid søjle, bør du lave en ny sædprøve og foretage en ny test inden for to til syv dage. Kontakt os venligst på info@snartforaeldre.dk, da en manglende hvid søjle kan indikere, at dit testudstyr ikke fungerer korrekt.

Hvad gør jeg, hvis apparatet går i stå og viser et blinkende rødt lys?

Et rødt blinkende lys indikerer en fejl (fx at låget blev åbnet, før testen var færdig) og testresultatet er ikke gyldigt. Gentag testen med en ny propel, pipette, klistermærke og det resterende sæd i bægeret.

Du bør lave en ny sædprøve inden for to til syv dage ved at bruge det andet prøvesæt i kassen. Du bedes kontakte os på info@snartforaeldre.dk, hvis du mangler udstyr til at foretage næste test.

Apparatet viser et konstant rødt lys efter endt test, hvad betyder det?

Når en test er færdig, viser apparatet et konstant grønt lys i tre minutter. For at sikre et gyldigt resultat, bør du være opmærksom på at aflæse og tage billeder af dine resultater, mens det grønne lys er tilstede.

Hvis propellen sidder i apparatet længere end tre minutter vises et rødt lys, der indikerer, at resultaterne nu er ugyldige og en ny test bør gennemføres, hvis ikke resultaterne blev fotograferet under visning af det grønne lys.

Der vises et langsomt blinkende rødt lys, når apparatets låg lukkes, hvad betyder det?

Apparatet er ved at løbe tør for batteri. Udskift batterierne og prøv igen.

Der vises et kort rødt lysglimt, når apparatets låg lukkes, hvad betyder det?

Apparatet har ikke registreret propellen og vil ikke starte. Forsøg at fastgøre propellen bedre til apparatet ved at trykke på propellen.

Hvis propellen ikke kan fastgøres ordentligt og apparatet fortsat ikke starter, skal du starte forfra med en ny propel, pipette samt klistermærke og anvende det resterende sæd i bægeret.

Hvad gør jeg, hvis der ikke er lys i apparatet, når låget lukkes?

Når du påsætter propellen og lukker låget, vil apparatet vise et gult lys og starte automatisk. Er det ikke tilfældet, skyldes det formentlig, at der ikke er sat batterier i apparatet.

Hvad gør jeg med udstyret, når jeg har uploadet resultaterne for begge sædprøver?

Når du har lavet begge sædprøver og uploadet resultaterne til vores hjemmeside www.snartforaeldre.dk kan du smide det tilsendte udstyr ud. Du bedes være opmærksom på at tage batterierne ud af apparatet, idet batterier ikke må smides ud med almindeligt affald.

Andre spørgsmål til projektet om sædkvalitet?

Hvis du har andre spørgsmål vedr. projektet om sædkvalitet eller brugen af testudtyret, er du altid velkommen til at kontakte os på info@snartforaeldre.dk.